carole.reismee.nl

Week 2

Holaaa,

6:00 in de morgen maar hij was er al hoor: mijn grote vriend de wekker. Wat was dat een domper na zo'n toffe eerste week. In Nederland wil/kan ik mijn bed niet uit omdat het dan koud is en hier wil ik m'n bed niet uit omdat ik dan weer de hitte in moet. Maar ach, sommige dingen moeten nu eenmaal.

Na mijn ontbijt vertrok ik naar mijn stage. Dat was allemaal een beetje anders dan hier. Hier fietsen ze namelijk links en rijdt iedereen echt als gekken. Op wegen waar je 30 km per uur mag wordt hier gewoon 60 km per uur gereden.Het was dus een groot hectisch doolhof.

Eenmaal aangekomen op mijn stage kon ik dan echt aan de slag. Ik kwam binnen in het kantoor waar iedereen zich voor de dienst moet melden. Eerst word de presentie gedaan en daarna beginnen ze met een gebed. Ze lezen elke dag een stukje voor uit de bijbel met een vers erbij. Daarna begon de overdracht en na de overdracht was het tijd om aan de slag te gaan. Ik werd gekoppeld aan een collega waar ik die dag de rechterhand van zou zijn. Hier gaat het er heel anders aan toe dan in Nederland.

Je staat hier namelijk als verpleegkundige maar op maximaal 2 patiënten. De werkdruk is hier dus stukken lager dan in Nederland. Ik heb al tal van verhalen gehoord hier dat de begeleiding niet zo goed is, maar op mijn afdeling is dit gelukkig wel echt het geval.

Wat wel opvallend is is dat ze dingen erg anders aanpakken dan in Nederland. Maar het is en blijft een armer land natuurlijk waar ze nou eenmaal moeten roeien met de riemen die ze hebben en naar mijn mening doen ze dat prima.

Mijn eerste week heb ik voornamelijk erg veel basishandelingen gedaan en veel meegekeken met anderen. Ik heb wel veel geleerd van andere collega's en Surinaamse studenten. Als hier een nieuwe patiënt komt word je door de hoofdzuster helemaal uitgehoord over zijn/haar ziektebeeld. Wat is dit ziektebeeld precies, wat zijn de complicaties, wat zijn je observatiepunten etc. etc. etc. Dit is dus erg leerzaam.

Dit weekend heb ik weer een tripje gepland. Dit x naar Ston Island!

Tot snel !

Xxx

Reacties

Reacties

Mylaine

Wat super leuk om te lezen allemaal Carole! Wat een geweldige tijd zal jij daar gaan hebben!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!